Whistleblowers

Whistleblowing er en mærkesag for Transparency Danmark. Det er vigtigt at opfange forhold, der måske indeholder misbrug af betroet magt og at få dem behandlet på en fair og sikker måde.

Whistleblower er en mærkesag

Når magtmisbrug, overtrædelser eller grove fejl  som nepotisme, chikane, svindel bestikkelse eller afpresning skal bringes frem i lyset og forhindres, er whistleblowere et af de vigtigste værktøjer en organisation eller virksomhed har. Langt de fleste sager om misbrug af betroet magt og embede, bringes frem af modige mennesker, der har set eller hørt noget de ikke mener er rigtigt. Ofte har det store personlige og professionelle omkostninger at være whistleblower. Derfor er det en af vore mærkesager at sikre både adgangen til at kunne rapportere i velfungerende whistleblowerordninger og dernæst beskyttelse af den enkelte whistleblower. 

Mange virksomheder og institutioner har positive erfaringer med whistleblower ordninger. De oplever, at ordningerne støtter en kultur af åbenhed og tillid, når interessenter trygt kan rapportere mistanke om eksempelvis lovbrud og disse bliver undersøgt struktureret, grundigt og fair. Erfaringerne viser netop, at en effektiv whistleblower ordning understøtter organisationen i at opdage og løse problemer, før de vokser sig store og måske eskalerer eksternt. 

Whistlebloweren selv skal kunne stole på, at indberetningerne tages seriøst og bliver behandlet ordentligt og redeligt, og at vedkommende er beskyttet mod repressalier. Desuden beskytter ordningerne også uretmæssigt anklagede.

Whistleblowing i EU

Alle EU medlemslande skal pr. 1 decmeber 2021 overholde EU’s direktiv om Beskyttelse af Whistleblowers. I rapporten ‘How well do EU countries protect whistleblowers‘ konkluder er Transparency International, at 19 ud af 20 undersøgte EU- lande  ikke lever op til kravene i EU’s direktiv på mindst et af fire nøgleområder. (Download ovenfor)

Der er tale om 1) whistlebloweres ret til at rapportere oplysninger om forseelser direkte til myndighederne. 2) Whisleblowers adgang til retsmidler og kompensation. 3) whistleblowers adgang til gratis og let tilgængelig rådgivning. 4) Sanktioner for dem der overtræder whistleblower-beskyttelsen.

I Danmark lever vi ikke op til kravene, idet vi ikke tilbyder gratis og lettilgængelig rådgivning til whistleblowere. Adgang til individuel rådgivning er nøglen til at sikre, at Whistleblower-ordninger bliver taget i brug. Personer, der er usikre på, hvordan de skal rapportere en hændelse, eller om de vil blive beskyttet, vil ofte beslutte sig for at tie.

Derudover indeholder Danmarks lovgivning ikke bestemmelser om sanktioner, i tilfælde hvor whistleblowers forhindrers i at rapportere, bliver mødt med repressalier eller får anlagt sag imod sig.

Til trods for disse mangler, får Danmark ros for ‘lov om beskyttelse af Whistleblowere’.

Danske Whistleblower-ordninger

Lov om beskyttelse af Whistleblowere gælder for private virksomheder med mere end 200 ansatte, og offentlige virksomheder med mere end 50. Alle har nu etableret en whistleblower ordning, opgaven er nu at forankre og udbrede den. I store private virksomheder, med velfungerende whistleblowerordninger, har det topledelsens opmærksomhed og opbakning gennem flere år. Alle er med nu, så også mindre virksomheder skal finde en pragmatisk og troværdig måde at få en ordning til at fungere på. 

En god organisatorisk forankringer afgørende. De personer, der arbejder med ordningen, skal have de rette kompetencer til at undersøge sagerne og håndtere dialogen med whistleblowerne. 

Det kan være grænseoverskridende at indberette sager, da det kan dreje sig om chefen, kollegaen, om økonomisk svindel eller mere følsomme krænkelsessager, hvor personalet skal have en faglighed, der kan sikre whistlebloweren. Det kræver både uafhængighed for den der behandler sagen og tillid fra den der har brugt ordningen.  

Det skal sikres at der bliver fulgt op, og at der er åbenhed om resultatet. For at sikre fremadrettet tiltro til whistleblowersystemet, skal konsekvenserne kunne ses. Så vi er ikke i mål endnu, men med loven er rejsen startet. De første år med denne ordning er afgørende og tillid er nøglen. 

Medarbejderne skal tro på whistleblowerordningen, ellers forandrer den ingenting.  

Whistleblowing in the wind

Lov om beskyttelse af whistleblowere trådte i kraft 17. december 2021. Virksomheder, der er omfattet af Lov om offentlighed i forvaltningen, skal udgive en årsrapport om whistleblower aktiviteten. 

Transparency Danmark har indsamlet årsrapporterne fra 2022 til en samlet, tværgående analyse i rapporten ”Whistleblowing in the Wind”. Klik her for download.

Titlen Whistleblowing in the wind fortæller, at årsberetningerne har en udpræget mangel på detaljer, og den tværgående analyse rejser flere spørgsmål, end data kan besvare. 

Data viser f.eks. at Danmark har et langt lavere aktivitetsniveau end forventet, men årsagen hertil ”… is blowing in the wind”. 

Vi foreslår derfor en forbedring af årsrapporterne i de kommende år. Til inspiration for, hvordan en årsrapport kunne se ud, udgav Transparency Danmark i efteråret 2022 en guide i tre dele. Klik her for download.

Scroll to Top