Transparency International offentliggør i dag Corruption Perception Index (CPI) 2019, som er et mål for graden af korruption i den offentlige sektor i 180 lande. Igen i år indtager Danmark førstepladsen – nu delt med New Zealand. Men det er ikke entydigt positivt, for Danmarks CPI-score falder for femte år i træk, og det afspejler en global tendens: Kampen mod korruption i den offentlige sektor i to tredjedele af verdens lande er stagneret eller ligefrem forværret.
”Korruption er en af verdens største udfordringer, kun overgået af klimaet. Kampen er i bedste fald gået i stå. Det er en ærgerlig global tendens. Ofte forpurrer korruption andre gode tiltag, når magt og midler misbruges til egen vinding fremfor til klima, bekæmpelse af fattigdom og udvikling,” siger formand for Transparency International Danmark, Natascha Linn Felix og fortsætter: ”Korruption står i vejen for, at vi kan nå FN’s verdensmål.”
CPI 2020 viser, at der er en sammenhæng mellem placeringen på listen og graden af åbenhed omkring partistøtte og lobbyisme. Lande, der har succes med at skabe åbenhed om demokratiet, klarer sig med andre ord bedre i kampen mod magtmisbrug. Og det er et af områderne, hvor Danmark bør forbedre sig. ”Vi må desværre konstatere, at Danmark år efter år modtager international kritik for vores lukkede regler om partistøtte, manglende offentliggørelse af politikeres private interesser og offentlighedsloven. Hvis vi vil fastholde vores position som foregangsland, må vi gøre noget ved de svagheder, vi har,” forklarer Natascha Felix og fortsætter: ”Vi bryster os af sloganet – getting to Denmark – som et lille land kan vi lede ved eksemplets magt. Vi har nærmest en forpligtelse, fordi vi har forudsætningerne, men forsømmer det på helt centrale områder.”
Selvom Danmark stadig har en førsteplads på indekset, er glæden ikke uden forbehold: ”Vi har over de sidste fem år konstant tabt point, og nu har vi 87 ud af 100. Det skal vi tage alvorligt”, siger Natascha Linn Felix og uddyber: ”Vi har set flere og flere sager om misbrug af betroet magt og svindel i den offentlige sektor. December 2019 var nærmest en dårlig julekalender med en ny sag hver dag. Derfor fremsatte vi fem konkrete forslag, som vi opfordrer folketinget til at handle på. Det er bl.a. højere straf for magtmisbrug, at der skal indføres whistleblowerordninger bredt i den offentlige sektor, og at der skal placeres ansvar for systemfejl.”
’Vi bliver ofte spurgt: Er danskerne blevet mere korrupte? – Det har vi ikke bevis for at sige. Men vi kan konstatere, at vi falder i point, og at der fortløbende afsløres sager om misbrug af magt for egen vinding. Heldigvis kommer disse sager fortsat som ’breaking news’. Vi må aldrig blive vant til dem. Og der skal fortsat reageres hårdt og konsekvent”, slutter Natascha Linn Felix.
Fakta om CPI 2019
- Danmark og New Zealand udgør toppen med en score på 87.
- Danmark er således gået tilbage fra en score på 88 sidste år.
- Globalt er den gennemsnitlige score 43/100, mens den i Vesteuropa og EU er 66.
- Mere end 2/3 af de 180 lande indekseret i CPI er enten stagneret eller faldet i deres score. Det er udtryk for stagnering eller tilbagegang i deres anti-korruptionsarbejde. Dette inkluderer også G7-lande, der udgør store og vigtige økonomier.
- Korruption er særligt indgroet i lande, hvor store donationer er centrale for valgkampagner, og hvor regeringer overvejende handler med hensyn til donorers forgodtbefindende.
Baggrunden for Corruption Perception Index
Siden 1995 har Transparency International hvert år udgivet CPI, der giver et billede på graden af korruption i den offentlige sektor i de indekserede lande. CPI rangerer 180 lande ud fra det opfattede niveau af korruption i den offentlige sektor. Eftersom korruption foregår i det skjulte, og indekset ikke medregner korruption i øvrige sektorer, bør CPI betragtes som en indikator, snarere end et præcist mål for graden af korruption.
CPI består af en fusion af 13 ekspertundersøgelser og -vurderinger. Se forklaring på udarbejdelse her.
CPI 2019 bygger på nedenstående 13 datakilder fra 13 forskellige uafhængige organisationer:
- African Development Bank Country Policy and Institutional Assessment 2018
- Bertelsmann Stiftung Sustainable Governance Indicators 2018
- Bertelsmann Stiftung Transformation Index 2020
- Economist Intelligence Unit Country Risk Service 2019
- Freedom House Nations in Transit 2018
- Global Insight Country Risk Ratings 2018
- IMD World Competitiveness Center World Competitiveness Yearbook Executive Opinion Survey 2019
- Political and Economic Risk Consultancy Asian Intelligence 2019
- The PRS Group International Country Risk Guide 2019
- World Bank Country Policy and Institutional Assessment 2018
- World Economic Forum Executive Opinion Survey 2019
- World Justice Project Rule of Law Index Expert Survey 2019
- Varieties of Democracy (V-Dem) 2019
Alle datakilderne dækker ikke hver samtlige 180 lande, men de indekserede lande dækkes i mindst tre forskellige datakilder. CPI er dermed en mere fuldstændig indikator af korruptionsniveauet i de pågældende lande, end hver datakilde i sig selv.